Ce este autismul?
Tulburarea de spectru autist (TSA) este o tulburare pervazivă de dezvoltare cu cauze neurologice care afectează copilul în 3 arii majore: comunicarea, interacțiunea socială și comportamentul. Termenul de „spectru” se referă la faptul că există grade foarte variate de afectare, de la un copil la altul și la același copil, de-a lungul timpului.
Prevalența tulburării de spectru autist a crescut semnificativ în ultimii ani, dar încă nu se cunosc cu exactitate cauzele acesteia. Prin urmare nu existe teste medicale care să poată confirma sau infirma existența acestei tulburări, iar diagnosticul se pune pe baza unei evaluări psihiatrice.
Această tulburare afectează oamenii indiferent de clasa socială, statutul financiar, educație sau rasă. Factorul genetic pare a fi important, deși încă studiile din acest domeniu nu sunt finalizate. TSA afectează modul în care persoana învață din mediu și este o tulburare pe viață, indiferent de evoluția fiecăruia.
Interacțiunea socială și comunicarea:
Majoritatea copiilor cu autism par să învețe foarte greu cum să se angajeze în interacțiunile sociale de zi cu zi. Chiar din primele luni de viață se pot sesiza lipsa anumitor reacții tipice precum contactul vizual, zâmbetul la vederea părinților, plânsul atunci când părintele nu este în preajmă.
Limbajul este una dintre ariile cele mai des afectate, unii copii cu autism rămânând nonverbali toată viața. Alții pot avea întârzieri, dezvoltând limbajul mai târziu decât colegii de aceeași vârstă. Folosirea unor mijloace alternative de comunicare precum schimbul de pictograme sau limbajul semnelor poate fi o soluție pentru unii dintre ei.
Mulți dintre cei care reușesc să vorbească o fac deseori într-o manieră mai puțin obișnuită. Expresiile faciale, mișcările și gesturile nu se potrivesc mereu cu ceea ce încearcă să spună. De asemenea, tonul vocii lor nu reflectă mereu emoțiile pe care le trăiesc. Înțelegerea limbajului nonvocal exprimat prin gesturi sau expresii faciale subtile poate fi greu de descifrat pentru o persoană cu TSA.
Interacțiunea socială și comunicarea:
- are dificultăți de menținere a contactului vizual
- nu răspunde la nume atunci când este strigat
- nu folosește gesturile ca metodă de comunicare (ex. Nu face „pa”, nu arată cu degetul)
- nu împărtășește cu părinții lucrurile care îi plac (ex. Nu aduce o jucărie)
Comportamente și interese restrictive și repetitive:
Deși copiii cu autism au o dezvoltare normală din punct de vedere fizic și mulți dintre ei au un bun control al mușchilor, mișcările bizare și repetitive îi pot distinge de alţi copii. Aceste comportamente pot fi extreme și foarte vizibile sau pot fi subtile, abia sesizabile de către cei din jur. De asemenea, datorită problemelor de integrare senzorială și mai ales a întârzierii pe comunicare aceștia manifestă adesea comportamente greu de gestionat pentru părinți: auto/agresivitate, tantrumuri frecvente, fixații și aderențe la anumite rutine.
Comportamente și interese restrictive și repetitive:
- aliniază obiectele
- repetă la nesfârșit aceleași fraze/cântece (cunoscută și sub numele de ecolalie)
- se concentrează pe detalii și nu pe obiectul ca ansamblu (ex. roțile mașinilor)
- are aderență la rutine (ex. să urmeze mereu același traseu când merge în parc)
- are „obsesii” pentru teme specifice: ex. mașini, animale, numere, litere, planete
- are comportamente atipice: învârtit în cerc, fluturat mâini, alergat, rotirea obiectelor
Abilități speciale care pot fi asociate cu TSA
Unele persoane cu autism posedă abilități și talente neobișnuite. Deși savanții adevărați sunt rari (sindromul savantului descrie o persoană cu un deficit mental care are una sau mai multe abilități la nivel de geniu), multe persoane cu autism au aptitudini speciale, care le pot face unice și interesante. Este important să înțelegem că nu toți copiii cu autism au neapărat una dintre aceste însușiri excepționale. Adesea, talentele speciale ale persoanelor cu autism sunt o reflectare a interesului lor deosebit pentru un anumit domeniu.
Abilități speciale care pot fi asociate cu TSA:
- abilități vizuale deosebite (rețin trasee și drumuri)
- talent artistic (pictură, schiță, modelaj, sculptură)
- memorarea unor detalii sau date (orarul trenurilor, date matematice, hărți etc)
- abilități muzicale (redarea unor piese complexe, recunoașterea unor note fără antrenament prealabil)
- decodificarea unor simboluri (unii copii foarte mici reușesc să citească chiar dacă nu înțeleg mesajul)
